Belgia - najważniejsze informacje o regulaminie sklepu internetowego
Chcesz rozszerzyć swoją działalność o kolejne kraje? Belgia może okazać się strzałem w dziesiątkę. Ten kraj posiada stabilne prawo oraz wysoko rozwiniętą infrastrukturę cyfrową. Ponadto jest umiejscowiony w strategicznym miejscu, mianowicie między Francją, Niemcami i Niderlandami, co pozwala na łatwy dostęp do zamożnej części konsumentów w Europie Zachodniej i umożliwia sprawną logistykę w regionie Beneluksu.
Nie należy jednak zapominać, że jest to także kraj, w którym konsumenci cenią jasne i przejrzyste zasady, a ochrona konsumentów jest dość silna.
Do prowadzenia sprzedaży online na terytorium Belgii nie wystarczy zatem przeniesienie zasad ze sklepu prowadzonego w Polsce. Należy mieć na uwadze odrębności, które mogą przesądzić o sukcesie Twojej ekspansji.
Ustawy regulujące handel elektroniczny
Do najważniejszych przepisów regulujących handel elektroniczny należą:
- Ustawa z dnia 28 lutego 2013 r. – Kodeks prawa gospodarczego (Code de droit économique);
- Rozporządzenie (UE) 2016/679 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych (Ogólne rozporządzenie o ochronie danych).
- Kodeks prawa gospodarczego
W pierwszej kolejności sprzedawca ma obowiązek zapewnić konsumentowi tzw. informacje przedumowne w formie dostosowanej do techniki porozumiewania się na odległość oraz jasnym i zrozumiałym językiem.
Do tych informacji umownych zalicza się przede wszystkim główne cechy towaru, dane identyfikujące przedsiębiorcę – w szczególności adres jego siedziby lub działalności gospodarczej, numer telefonu oraz adres mailowy, adres do skarg dla konsumentów, warunki płatności, dostawy i wykonania umowy, a także terminu, w którym przedsiębiorca zobowiązuje się do dostarczenia rzeczy. Ponadto sprzedawca jest zobowiązany poinformować konsumenta o możliwości skorzystania z odstąpienia od umowy wraz z podaniem warunków tego odstąpienia oraz formularza, którym konsument może się posłużyć.
Odstąpienie od umowy
Konsument ma prawo odstąpić od umowy w terminie nie krótszym niż 14 dni od daty otrzymania towaru. W przypadku niepoinformowania przez sprzedawcę o prawie odstąpienia od umowy, termin na odstąpienie od umowy wydłuża się o 12 miesięcy, a konsument nie ponosi wówczas odpowiedzialności za utratę wartości towaru. Istnieje również 14 wyjątków od prawa odstąpienia od umowy, do których należy m.in. dostawa towarów wykonanych według specyfikacji konsumenta lub wyraźnie spersonalizowanych.
Reklamacje
Sprzedawca ponosi odpowiedzialność za niezgodność towaru z umową co do zasady przez 2 lata od daty dostarczenia towaru. Konsument powinien poinformować sprzedawcę o wykryciu wady jak najszybciej. Umowa może przewidywać termin zgłoszenia wady sprzedawcy. Należy jednak pamiętać, że termin ten nie może być krótszy niż 2 miesiące.
Następnie konsument powinien wystąpić do sprzedawcy z roszczeniem. Może to zasadniczo uczynić w ciągu roku od dnia wykrycia wady.
W razie istnienia niezgodności towaru z umową, konsument ma prawo do bezpłatnej naprawy lub wymiany towaru. Gdy jednak naprawa lub wymiana okaże się niewspółmierna do kosztów lub niemożliwa do wykonania w rozsądnym terminie, konsumentowi przysługuje prawo do obniżenia ceny lub zwrotu poniesionych towarów.
Ochrona danych osobowych
Belgia – jako państwo członkowskie – stosuje Ogóle rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO / GDPR). Organem nadzorującym przetwarzanie danych osobowych jest belgijski odpowiednik UODO, mianowicie Urząd Ochrony Danych (Autorité de protection des données).
Ochrona konsumentów
Nad przestrzeganiem praw konsumentów w Belgii czuwa Federalna Służba Gospodarcza (Direction générale de l’Inspection économique) (odpowiednik polskiego UOKIK), a w szczególności jej dwie agencje. Mianowicie Generalna Dyrekcja Inspekcji Gospodarczej oraz Generalna Dyrekcja Jakości i Bezpieczeństwa. Nie są to jednak jedyne organy, które egzekwują przestrzeganie praw konsumentów. Istnieją również inne organy publiczne powołane do dbania o przestrzeganie przepisów o ochronie praw konsumenta, które dedykowane są do poszczególnych sektorów, np. w zakresie żywności, leków czy usług finansowych.
Pozasądowe rozstrzyganie sporów
Sprzedawca powinien także poinformować konsumenta o możliwości pozasądowego rozstrzygania ewentualnych sporów. W związku z tym, że Europejska Platforma internetowego rozstrzygania sporów (ODR) została wycofana z dniem 20 lipca 2025 r., konsument może skorzystać z podmiotu rozstrzygającego spory konsumenckie w danym państwie członkowskim, a więc w tym przypadku w Belgii. Lista podmiotów dostępna jest pod następującym linkiem.
Posumowanie
Belgia to dojrzały rynek e-commerce, który łączy wysoką ochronę konsumenta z przejrzystymi obowiązkami dla sprzedawców internetowych. Jest to również kraj, który oferuje skuteczne mechanizmy polubownego rozwiązywania sporów, co wzmacnia zaufanie do handlu elektronicznego i zachęca konsumentów do zakupów online. Dzięki położeniu w centrum Europy i dużemu udziałowi zakupów transgranicznych, jest to rynek atrakcyjny nie tylko dla rodzimych firm, ale także dla podmiotów zagranicznych. Może to właśnie czas na Ciebie?