Rynek e-commerce w Rumunii

Rynek e-commerce w Rumunii

News

Rynek e-commerce w Rumunii

by Marcin Tomczak on Aug 27, 2024

Rynek e-commerce w Rumunii dynamicznie rośnie, przyciągając uwagę zarówno lokalnych, jak i zagranicznych przedsiębiorców. Z naszych poprzednich wpisów mogliście dowiedzieć się między innymi jak funkcjonuje niemiecki, bądź francuski rynek e-commerce. Państwa te, jako członkowie Unii Europejskiej są zobligowane do przestrzegania szeregu przepisów ustanowionych przez władze unijne. W przypadku Rumunii nie jest inaczej, skuteczne prowadzenie działalności online na tamtejszym rynku wiąże się z koniecznością spełnienia określonych wymogów formalno - prawnych. Przedsiębiorcy internetowi powinni zapoznać się z obowiązkami istniejącymi w świetle RODO oraz unijnymi dyrektywami, dlatego w celu ułatwienia Wam tego procesu, poniżej omówione zostały najistotniejsze aspekty prawne związane z ochroną konsumentów w Rumunii.

Obowiązki informacyjne

Zawieranie umów sprzedaży na odległość lub poza siedzibą przedsiębiorcy zostało uregulowane w trzech zasadniczych aktach prawnych - Kodeksie cywilnym z dnia 17 lipca 2009 r. (nr. 287/2009), Kodeksie konsumenta z dnia 28 czerwca 2004 r.( 296/2004) oraz w unijnej Dyrektywie 2011/83. Jednym z najważniejszych obowiązków, wynikającym ze wskazanej dyrektywy jest dostarczenie konsumentom jasnych i zrozumiałych informacji przed zawarciem rzeczonej umowy.  Sprzedawcy muszą określić w sposób kompleksowy charakterystykę oferowanych produktów lub usług, w związku z czym należy dokładnie wskazać warunki płatności, dostawy towarów oraz realizacji zamówienia. Ponadto, konsument musi być poinformowany o przysługującym mu prawie do odstąpienia od umowy zawartej na odległość – ma na to 14 dni od momentu otrzymania towaru.

Szczególne znaczenie w zakresie rzetelnego informowania konsumentów mają informacje dotyczące cen produktów oferowanych do sprzedaży, obejmujące zarówno cenę całkowitą, jak i jednostkową. Cena jednostkowa to cena za określoną miarę lub ilość produktu (np. za litr, kilogram, metr), co pozwala konsumentom na uzyskanie pełniejszego obrazu rzeczywistej wartości  porównywanie ofert. Dodatkowo, w rozumieniu Dyrektywy Omnibus w przypadku produktu objętego promocją lub obniżką, sprzedawca musi poinformować konsumentów o najniższej cenie tego produktu w ciągu ostatnich 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.

Co ważne, w poszczególnych państwach członkowskich może różnić się zastosowanie art. 6a ust. 5 ww. dyrektywy. Przykładowo w Rumunii, jeśli cena jest obniżana stopniowo i w sposób ciągły, za poprzednią cenę uznaje się tę, która obowiązywała przed pierwszą obniżką. Regulacja ta jest zatem odmienna niż w Polsce, gdzie każdą obniżkę, nawet jeśli jest częścią kolejnych promocji, należy traktować jako oddzielną.

Ochrona danych osobowych

Ochrona danych osobowych konsumentów to kolejny kluczowy element, który musi być przestrzegany przez sprzedawców internetowych. Wymogi te są określone przez unijne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (RODO/GDPR), które nakłada na sprzedawców obowiązek:

  • Uzyskania zgody na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych,
  • Informowania konsumentów o tym, jakie dane są zbierane, w jakim celu oraz jak długo będą przetwarzane,
  • Zapewnienia konsumentom dostępu do ich danych, możliwości ich poprawienia oraz usunięcia (tzw. prawo do bycia zapomnianym),
  • Zabezpieczenia danych przed nieautoryzowanym dostępem oraz zgłaszanie incydentów naruszenia bezpieczeństwa danych odpowiednim organom nadzorczym.

Brak zgodności z umową

W Rumunii, podobnie jak w Polsce, termin odpowiedzialności za niezgodność towaru z umową wynosi dwa lata. Istnieją jednak różnice dotyczące okresu domniemania niezgodności towaru z umową oraz terminu, w jakim konsument powinien zgłosić roszczenia. W Rumunii przyjmuje się, że niezgodność towaru z umową istniała w chwili dostarczenia towaru, jeżeli ujawniła się w ciągu roku, z kolei w Polsce - w przeciągu dwóch lat. Konsument  powinien zgłosić sprzedawcy reklamację w ciągu 30 dni od jej zauważenia.

Obowiązki informacyjne można spełnić, zamieszczając na stronie internetowej sklepu odpowiednie dokumenty prawne, w szczególności regulamin sklepu oraz politykę prywatności. Dokumenty te powinny być sporządzone przez lokalnego prawnika, aby były zrozumiałe dla lokalnych konsumentów i w pełni odpowiadały obowiązującym przepisom.

Forma działalności

Decyzja o ekspansji na rynek rumuński powinna być wieloaspektowa oraz dobrze przemyślana, w związku z czym warto zastanowić się, jakie rozwiązanie prawne przyniesie Ci najwięcej korzyści. Przedsiębiorca może kontynuować sprzedaż w ramach dotychczasowej działalności w Polsce lub otworzyć nowy biznes online w Rumunii. Proces rejestracji spółki trwa około tygodnia, obejmuje wymóg uzyskania numeru identyfikacji podatkowej i tym samym wiąże się mniejszymi kosztami prowadzenia działalności dla sprzedawcy.

Ograniczenia w sprzedaży 

Ministerstwo Finansów i Ekonomii w Rumunii to instytucja określająca regulacje dotyczące sprzedaży określonych typów dóbr. W Rumunii, podobnie jak w innych krajach UE, sprzedaż online produktów objętych licencją, takich jak produktów farmaceutycznych lub pochodzenia zwierzęcego jest ściśle regulowana ze względu na szczególny charakter tych produktów, mogących mieć bezpośredni wpływ na zdrowie i bezpieczeństwo konsumentów. Upewnij się, że oferowane przez Ciebie towary są dostosowane do wszelkich wymogów krajowych i unijnych, aby uniknąć problemów związanych z uzyskaniem licencji, co mogłoby uniemożliwić Ci sprzedaż na terytorium kraju.


Podsumowanie

Rumunia i dostępny tam rynek stają się coraz bardziej atrakcyjne dla przedsiębiorców, jednak aby odnieść na nim sukces, konieczne jest przestrzeganie specyficznych regulacji prawnych.

Obowiązki te koncentrują się głównie na zapewnieniu przejrzystości w handlu elektronicznym oraz przestrzeganiu tożsamych dla wszystkich państw członkowskich UE, przepisów o ochronie konsumentów, w tym ochrony danych osobowych regulacji dotyczących sprzedaży na odległość.

Masz pytania związane z ekspansją na rynek zagraniczny, bądź potrzebujesz profesjonalnej porady prawnej? Zespół ecommerce.legal jest do Twojej dyspozycji, skontaktuj się z nami telefonicznie lub mailowo. 

 

Najnowsze artykuły

Decyzja TSUE w sprawie fikcyjnych promocji - Co wnosi najnowszy wyrok w sprawie Aldi Süd?

Decyzja TSUE w sprawie fikcyjnych promocji - Co wnosi najnowszy wyrok w sprawie Aldi Süd?

Read More
26. Targi eHandlu w Warszawie

26. Targi eHandlu w Warszawie

Read More
Sklep internetowy w Hiszpanii - wymogi prawne

Sklep internetowy w Hiszpanii - wymogi prawne

Read More
Konferencja o ekspansji zagranicznej - Global Check-in

Konferencja o ekspansji zagranicznej - Global Check-in

Read More
View More