Proces składania zamówienia – trzy najważniejsze kwestie

Proces składania zamówienia – trzy najważniejsze kwestie

News

Proces składania zamówienia – trzy najważniejsze kwestie

by Marcin Tomczak on Feb 15, 2023

Proces składania zamówienia – trzy najważniejsze kwestie

Ścieżka zakupowa także jest regulowana prawem. Choć w przepisach nie znajdziemy postanowień dotyczących tego, jak dokładnie powinien wyglądać każdy jej etap, to nie oznacza to, że jej ukształtowanie może być dowolne. W tym artykule skupimy się przede wszystkim na końcowym etapie ścieżki zakupowej, czyli na procesie składania zamówienia. Przeczytaj jeśli chcesz dowiedzieć się więcej.

Ścieżka zakupowa to szerokie zagadnienie, które wbrew pozorom ma duży związek z przepisami prawa. Przyjmuje się, że pierwszym jej etapem budowanie świadomości marki. Następuje ono m.in. poprzez docieranie do potencjalnych klientów z reklamami. Treści reklamowe oraz sposoby docierania z nimi do konsumentów są regulowane przepisami, a wpływ na nie mają także nowe regulacje, które wchodzą w życie 1 stycznia 2023 roku. Przepisy dotyczące informowania o najniższej cenie z okresu 30 dni przed jej obniżką dotyczą bowiem także reklam.

W tym artykule skupimy się jednak przede wszystkim na procesie składania zamówienia. Oto trzy najważniejsze kwestie z nim związane.

 

Transparentność dokumentów na stronie sklepu

W pierwszej kolejności powinniśmy upewnić się, że kluczowe dokumenty (takie jak regulamin czy polityka prywatności) są łatwo dostępne dla konsumenta. Wydaje się to dość oczywiste, dokumenty te są zazwyczaj widoczne w stopce strony. Powinniśmy jednak upewnić się, że stopka ta wyświetla się prawidłowo również na urządzeniach mobilnych, z których bardzo często dokonywane są zakupy.

Konsumenci powinni mieć także dostęp do dokumentów wpływających na treść umowy sprzedaży na stronie podsumowującej zamówienie. Powinniśmy sprawdzić, czy stopka strony jest widoczna także na tym etapie, a dodatkowo dodać odpowiednie checkboxy (o nich poniżej).

Ponadto powinniśmy upewnić się, że na stronie znajdują się odnośniki tylko do jednej wersji Regulaminu lub Polityki Prywatności. Zdarza się bowiem, że w stopce znajduje się najnowsza wersja regulaminu, ale już poprzez np. zakładkę FAQ można dotrzeć do innej, starszej wersji.

 

Strona podsumowująca zamówienie i checkboxy

Prawidłowo skonstruowana strona podsumowująca zamówienie powinna zawierać informacje o danych kupującego, o nazwach zamawianych towarów, ich cenach, cenie dostawy oraz łącznej cenie. Nie bez znaczenia jest także nazwa przycisku kończącego zamówienie, która powinna wskazywać na to, że konsument nie tylko składa zamówienie, ale także oświadcza, że je opłaci – najprostszym rozwiązaniem wydaje się nazwa „kupuję i płacę”, ale nie jest to jedyna możliwość.

Ponadto ważną kwestią jest umieszczenie checkboxów dotyczących zgody na związanie się postanowieniami regulaminu i zgody na przetwarzanie danych osobowych. Dzięki możliwości zaznaczenia przez konsumenta checkboxa mamy pewność, że aktywnie zaakceptował on określone postanowienia/zgody.

Co ważne, checkboxy powyższe i te dotyczące zgód marketingowych, nie powinny być domyślnie zaznaczone jako zaakceptowane. Konsument powinien mieć możliwość w pierwszej kolejności zaznaczenia, a nie odznaczenia określonych pól.

Przepisy wdrażające dyrektywę towarową wpływają także na konieczność rozważenia umieszczenia dodatkowego checkboxa w przypadku towarów z wadami. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej i jesteś zainteresowany/a wdrożeniem odpowiednich rozwiązań, zapraszamy do kontaktu.

E-mail z potwierdzeniem zamówienia

Prawidłowy e-mail z potwierdzeniem zamówienia powinien kończyć proces jego składania.

Treść e-maila z potwierdzeniem zamówienia nie jest dowolna. Konsument powinien zostać w sposób transparentny poinformowany w szczególności o zamówionych towarach, ich cenach, cenie dostawy oraz łącznej cenie, a także o przysługujących mu prawach.

W niektórych wypadkach w e-mailu powinny znaleźć się także inne informacje związane ze specyfiką transakcji (w przypadkach takich jak sprzedaż treści i usług cyfrowych czy towarów z wadą, którą klient zaakceptował).

Jeżeli masz wątpliwości co do tego, czy proces składania zamówienia w Twoim sklepie spełnia wymogi prawne, zachęcamy do kontaktu. Sprawdzenie tych kwestii jest częścią audytu prawnego oferowanego przez ecommerce.legal.

Najnowsze artykuły

Decyzja TSUE w sprawie fikcyjnych promocji - Co wnosi najnowszy wyrok w sprawie Aldi Süd?

Decyzja TSUE w sprawie fikcyjnych promocji - Co wnosi najnowszy wyrok w sprawie Aldi Süd?

Read More
26. Targi eHandlu w Warszawie

26. Targi eHandlu w Warszawie

Read More
Sklep internetowy w Hiszpanii - wymogi prawne

Sklep internetowy w Hiszpanii - wymogi prawne

Read More
Konferencja o ekspansji zagranicznej - Global Check-in

Konferencja o ekspansji zagranicznej - Global Check-in

Read More
View More