Regulamin na trwałym nośniku - znaczenie trwałego nośnika w świetle decyzji UOKiK

Regulamin na trwałym nośniku - znaczenie trwałego nośnika w świetle decyzji UOKiK

Aktualności

Regulamin na trwałym nośniku - znaczenie trwałego nośnika w świetle decyzji UOKiK

przez Marcin Tomczak na Mar 04, 2025

Zgodność z przepisami dotyczącymi ochrony konsumentów to kluczowy element do budowania relacji z klientami, pozwalający również na uniknięcie potencjalnych sporów i ich konsekwencji finansowych. Jednym z wymogów jest zapewnienie konsumentom dostępu do informacji na tzw. trwałym nośniku. Decyzje wydane przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wobec mPay oraz Revolut Bank UAB wskazują na potencjalne konsekwencje braku spełnienia tego wymogu.

Czym jest trwały nośnik?

Trwały nośnik to pojęcie wynikające z przepisów unijnych, takich jak dyrektywa 2015/2366 dotycząca usług płatniczych oraz ich implementacji w prawie krajowym, w tym przypadku - ustawy o usługach płatniczych. Trwały nośnik zapewnia konsumentowi możliwość przechowywania otrzymanych informacji w sposób, który pozwala na ich późniejsze odtworzenie w niezmienionej formie. Do przykładów trwałych nośników zalicza się m.in.:

  • wiadomość e-mail z załączonym plikiem, np. w formacie PDF,
  • dokument papierowy,
  • karta pamięci czy pendrive.

Zgodnie z interpretacją UOKiK, samo przesłanie linku do strony internetowej, z której można pobrać dokumenty, nie spełnia wymagań trwałego nośnika, jeśli zawartość strony może zostać zmieniona lub usunięta.

Przykład nieprawidłowych praktyk: mPay i Revolut

UOKiK zakwestionował praktyki firm mPay i Revolut Bank UAB, które informowały konsumentów o zmianach w warunkach umowy poprzez wiadomości e-mail zawierające linki do dokumentów umieszczonych na ich stronach internetowych. Nieprawidłowość polegała na tym, że między przesłaniem wiadomości a pobraniem dokumentu przedsiębiorca miał techniczną możliwość zmiany jego treści. Takie działanie nie gwarantuje trwałości informacji, co jest niezbędne w relacji przedsiębiorca–konsument.

Dlaczego trwały nośnik jest aż tak ważny?

Zapewnienie dostępu do informacji na trwałym nośniku daje konsumentowi pewność, że treści związane z umową nie ulegną zmianie, a on sam będzie mógł w każdej chwili odwołać się do swoich praw. W szczególności dotyczy to kluczowych kwestii, takich jak zmiany regulaminów czy podwyżki opłat.

Co więcej, wprowadzenie zmian w umowie na czas nieokreślony wymaga nie tylko dostarczenia informacji w odpowiedniej formie, ale także zastosowania tzw. klauzul modyfikacyjnych, które jasno precyzują warunki takich zmian.

W przypadku sklepów internetowych oraz stosowania regulaminów jako wzorców umownych, przedsiębiorca powinien sformułować postanowienia w taki sposób, aby umożliwiały ewentualne przyszłe zmiany, jednocześnie nie naruszając praw przysługujących konsumentom. Konieczne jest również wskazanie zasad informowania zarejestrowanych użytkowników o zmianach oraz pozyskanie nowej akceptacji dokumentu przez użytkowników sklepu. Często praktykowane dokonanie zmian i rozesłanie lakonicznej informacji o tym, że zaktualizowano regulamin bez zachowania wspomnianych wymogów może w przyszłości również stać się przedmiotem postępowania prowadzonego przez organy nadzorcze i niesie za sobą ryzyko kar finansowych.

Konsekwencje decyzji UOKiK dla przedsiębiorców

Na mocy decyzji UOKiK zarówno mPay, jak i Revolut Bank UAB zostały zobowiązane do zwrotu konsumentom niesłusznie pobranych opłat oraz do wypłaty rekompensat. W przypadku mPay zaproponowano m.in. bezpłatny miesięczny plan subskrypcyjny „GOLD”, natomiast klienci Revolut mogą liczyć na czasowe podwyższenie planów abonamentowych, dodatkowy cashback lub zasilenie konta równowartością opłaty miesięcznej.

Co mogą zrobić przedsiębiorcy, aby uniknąć ryzyka?

Aby uniknąć konsekwencji prawnych oraz negatywnego wpływu na reputację, przedsiębiorcy działający w sektorze e-commerce powinni zadbać o:

  1. zapewnienie trwałego nośnika: informacje istotne dla konsumentów powinny być dostarczane w formie, która uniemożliwia ich zmianę po wysłaniu, np. w formie załącznika PDF do e-maila.
  2. stosowanie klauzul modyfikacyjnych: umowy powinny zawierać jasne i precyzyjne zapisy pozwalające na wprowadzanie zmian.
  3. regularne audyty: weryfikacja interfejsu sklepu lub platformy, procedury składania zamówienia, procedur komunikacyjnych oraz warunków umów pod kątem zgodności z przepisami prawa ochrony konsumentów.

Podsumowanie

Decyzje UOKiK wobec mPay i Revolut Bank UAB są istotnym przypomnieniem dla przedsiębiorców, jak ważne jest przestrzeganie przepisów dotyczących ochrony konsumentów w e-commerce. Zapewnienie trwałego nośnika oraz stosowanie odpowiednich klauzul modyfikacyjnych to nie tylko obowiązek wynikający z prawa, ale także sposób na budowanie zaufania klientów i unikanie potencjalnych sporów prawnych. W dobie rosnącej konkurencji na rynku, transparentność i zgodność z przepisami stają się kluczowymi elementami przewagi rynkowej.

Nie wiesz, jak dokonać zmian w regulaminie zgodnie z przepisami? Skontaktuj się z nami:

📞 +48 781 906 020

📩 biuro@ecommercelegal.pl

💬 Formularz kontaktowy

Najnowsze artykuły

Regulamin na trwałym nośniku - znaczenie trwałego nośnika w świetle decyzji UOKiK

Regulamin na trwałym nośniku - znaczenie trwałego nośnika w świetle decyzji UOKiK

Czytaj całość
Wyrok TSUE ws. wymogu podawania płci w formularzach a przepisy RODO

Wyrok TSUE ws. wymogu podawania płci w formularzach a przepisy RODO

Czytaj całość
Dofinansowanie na rejestrację znaku towarowego 2025 – rejestracja rusza już 3 lutego!

Dofinansowanie na rejestrację znaku towarowego 2025 – rejestracja rusza już 3 lutego!

Czytaj całość
Zmiany w Polskiej Klasyfikacji Działalności od 2025 roku – co musisz wiedzieć?

Zmiany w Polskiej Klasyfikacji Działalności od 2025 roku – co musisz wiedzieć?

Czytaj całość
View More