„17 miesięcy obowiązywania ceny omnibusowej”- co wynika  z najnowszego raportu Federacji Konsumentów?

„17 miesięcy obowiązywania ceny omnibusowej”- co wynika z najnowszego raportu Federacji Konsumentów?

Aktualności

„17 miesięcy obowiązywania ceny omnibusowej”- co wynika z najnowszego raportu Federacji Konsumentów?

przez Marcin Tomczak na Sep 02, 2024

Od ponad roku w Polsce obowiązuje dyrektywa Omnibus, czyli regulacja prawna  wprowadzająca rewolucyjne zmiany w zakresie sprzedaży, zarówno tradycyjnej, jak i internetowej. Z uwagi na szeroki zakres nowych obowiązków, jakimi obciążono przedsiębiorców, a także stosunkowo krótki czas od chwili implementacji przepisów do polskiego porządku prawnego, wielu właścicieli e-sklepów borykało się z ich prawidłowym zastosowaniem oraz spełnieniem wszelkim wymogów, co w konsekwencji spotykało się z ingerencją Prezesa UOKiKu.

Dyrektywa Omnibus w praktyce

Obecnie można zaobserwować tendencję spadkową w liczbie incydentów związanych z nieprawidłowym informowaniem o cenach i opiniach przez przedsiębiorców. Nie oznacza to jednak, że problem został całkowicie wyeliminowany. Polscy konsumenci coraz częściej korzystają z usług azjatyckich platform handlowych, takich jak Aliexpress, Shein czy Temu, w związku z czym te, mimo prowadzenia działalności gospodarczej poza granicami UE, nadal podlegają restrykcyjnym regulacjom unijnym. W sierpniowej edycji raportu sporządzonego przez Federację Konsumentów wskazano na wiele uchybień w zakresie przestrzegania prawa konsumenckiego przez te platformy - poniżej omówiliśmy najważniejsze kwestie.

Przypominamy, że dyrektywa Omnibus, oficjalnie znana jako Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2161 z dnia 27 listopada 2019 r., stanowi jeden z kluczowych elementów pakietu "New Deal for Consumers". Na mocy aktu wprowadzono szereg zasad, które wymuszają na sprzedawcach obowiązek transparentności, w szczególności w odniesieniu do historii cen, opinii konsumentów, a także informowania o najniższej cenie z ostatnich 30 dni przed promocją.

Platformy Shein i Temu

Zgodnie z raportem FK, Shein, chiński gigant e-handlu regularnie naruszał powyższą dyrektywę, stosując niezgodne z prawem unijnym praktyki cenowe. Jednym z głównych stawianych zarzutów jest brak właściwego oznaczania cen referencyjnych. Zgodnie z przepisami, platforma powinna podawać najniższą cenę produktu z ostatnich 30 dni przed obniżką. Jednak w wielu przypadkach firma jako cenę referencyjną wskazywała cenę początkową, co jest sprzeczne z obowiązującymi regulacjami. Co więcej, Shein stosowała również niejasne praktyki dotyczące „szacowanej kwoty” oraz brak pełnych informacji o cenie omnibusowej przy sprzedaży wiązanej, co również zostało uwzględnione w raporcie. Konsumenci muszą często podejmować dodatkowe kroki, aby uzyskać pełne informacje o cenach, co stoi w sprzeczności z wymogami prawa.

Platforma Temu, podobnie jak Shein, została poddana krytyce za stosowanie zakazanych praktyk handlowych, a dokładnie “dark patterns”, czyli technik manipulacyjnych, które mają na celu wywarcie presji zakupowej na konsumentów. Jedną z metod było prezentowanie cen w formatach, które sugerowały tymczasową obniżkę cenową, mimo braku wyraźnych informacji o poprzednich cenach.
Warto podkreślić, że działania platformy Temu są już pod kontrolą UOKiK, a także innych europejskich organów nadzorczych. Komisja Europejska, pod naciskiem organizacji konsumenckich uznała Temu za bardzo dużą platformę handlową, co nakłada na nią dodatkowe obowiązki związane z ograniczaniem ryzyka sprzedaży nielegalnych i niebezpiecznych produktów.

Podsumowanie

Przypadki naruszeń prawa konsumenckiego przez azjatyckie platformy podkreślają istotną potrzebę znajomości oraz przestrzegania obowiązujących regulacji. W dobie globalizacji i rosnącego rynku e-commerce, firmy - zarówno te działające na terenie UE, jak i poza nią - muszą zdać sobie sprawę, że stosowanie się do wymogów europejskich dotyczących transparentności cen oraz uczciwości praktyk handlowych nie jest opcją, lecz koniecznością. Ignorowanie tych zasad nie tylko może narazić konsumentów na nieuczciwe traktowanie, ale także grozi utratą ich zaufania oraz poważnymi sankcjami finansowymi.

Potrzebujesz wsparcia w dostosowaniu swojej działalności do wymogów unijnego rynku ? Warto skonsultować się z ekspertami. Kancelaria ecommerce.legal specjalizuje się w doradztwie prawnym dla przedsiębiorców zajmującym się handlem internetowym, wspierając ich na każdym kroku działalności. Jesteśmy gotowi Ci pomóc!

Najnowsze artykuły

Decyzja TSUE w sprawie fikcyjnych promocji - Co wnosi najnowszy wyrok w sprawie Aldi Süd?

Decyzja TSUE w sprawie fikcyjnych promocji - Co wnosi najnowszy wyrok w sprawie Aldi Süd?

Czytaj całość
26. Targi eHandlu w Warszawie

26. Targi eHandlu w Warszawie

Czytaj całość
Sklep internetowy w Hiszpanii - wymogi prawne

Sklep internetowy w Hiszpanii - wymogi prawne

Czytaj całość
Konferencja o ekspansji zagranicznej - Global Check-in

Konferencja o ekspansji zagranicznej - Global Check-in

Czytaj całość
View More