Nowe Rozporządzenie GPSR - co oznacza dla branży e-commerce?

Nowe Rozporządzenie GPSR - co oznacza dla branży e-commerce?

Aktualności

Nowe Rozporządzenie GPSR - co oznacza dla branży e-commerce?

przez Marcin Tomczak na Jun 11, 2024

Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/988 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów zastąpi Dyrektywę 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 grudnia 2001 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów. Nowe przepisy dotyczą wszystkich sprzedawców i producentów działających na rynku Unii Europejskiej, wprowadzając tym samym szereg obowiązków. Akt wchodzi w życie 13 grudnia 2024 r., jednak warto już dziś dokładnie przeanalizować nadchodzące regulacje, aby odpowiednio dostosować się do wszystkich wymogów.
 

Po co te zmiany ?

Wprowadzenie nowych przepisów wynika z potrzeby dostosowania dotychczasowych regulacji dotyczących bezpieczeństwa produktów do współczesnych wyzwań, takich jak szybki rozwój cyfryzacji, nowych technologii oraz związany z tym dynamiczny wzrost sprzedaży online. Unijny legislator zdecydował się na regulacje, które umożliwią skuteczniejsze wycofywanie niebezpiecznych produktów z rynku oraz zapewnią harmonizację przepisów w całej Unii Europejskiej. 

Zakres stosowania Rozporządzenia

Rozporządzenie GPSR obejmuje wszystkie produkty konsumenckie wprowadzane na rynek Unii Europejskiej, niezależnie od kanału sprzedaży. Dotyczy to zarówno sprzedaży stacjonarnej, jak i online, co ma szczególne znaczenie w kontekście dynamicznie rozwijającego się handlu internetowego. Regulacje dotyczą zarówno produktów nowych, jak i używanych, naprawionych lub odnowionych, z wyjątkiem tych, które wymagają naprawy przed użyciem i są wyraźnie oznaczone jako wymagające takiej naprawy. GPSR wyraźnie określa również kategorie produktów wyłączonych z jego zakresu, w tym między innymi leki, żywność, pasze, żywe rośliny i zwierzęta, statki powietrzne oraz antyki.

Kogo dotyczy Rozporządzenie ?

Nie ulega wątpliwości, że zmiany wynikające z Rozporządzenia są istotne i zarazem konieczne, jednak wymagają od przedsiębiorców gruntownego przygotowania. Dotychczasowe przepisy odnosiły się jedynie do czterech kategorii podmiotów - producenta, przedstawiciela producenta, dystrybutora oraz importera. Na mocy rozporządzenia zakres ten został uzupełniony między innymi o platformy marketplace, typu Amazon oraz “osobę odpowiedzialną”, czyli podmiot, który odpowiada za realizację zadań określonych w art. 4 ust. 3 Rozporządzenia 2019/1020, chociażby w zakresie współpracy z organami nadzoru. Ponadto, responsible person musi posiadać siedzibę na terenie UE, w przeciwnym razie produkt może nie być dopuszczony do obrotu.

Kluczowe obowiązki dotyczące producentów i sprzedawców:

GPSR zobowiązuje producentów do zapewnienia, że ich produkty są bezpieczne zarówno w momencie wprowadzenia na rynek, jak i w czasie ich użytkowania. Obowiązki te obejmują przeprowadzanie analiz ryzyka, sporządzanie dokumentacji technicznej oraz monitorowanie bezpieczeństwa produktu na rynku. Podmiot musi także również reagować na sygnały o możliwych zagrożeniach i niebezpiecznych produktach, w tym szybko zgłaszać wypadki odpowiednim organom oraz wprowadzać środki zaradcze, takie jak wycofywanie produktów z rynku.
Jako sprzedawca powinieneś zwrócić szczególną uwagę na oznakowanie produktów. Etykieta powinna zawierać pełne informacje o produkcie, w tym te dotyczące bezpieczeństwa, dane kontaktowe producenta oraz osoby odpowiedzialnej. W ofertach online również należy pamiętać o zdjęciach produktów oraz elementach potrzebnych do ich identyfikacji.

Podsumowanie

Rozporządzenie GPSR wprowadza nowoczesne i spójne regulacje, które mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa produktów na rynku Unii Europejskiej. Nowe obowiązki nałożone na podmioty gospodarcze zapewniają lepszą ochronę konsumentów oraz skuteczniejsze zarządzanie ryzykiem związanym z niebezpiecznymi produktami.
Tobie, przedsiębiorco, zalecamy podjąć pierwsze działania jak najszybciej. Mimo że do grudnia jeszcze dużo czasu, już teraz  warto zadbać o uzupełnioną dokumentację oraz weryfikację zgodności Twoich produktów. Nasz zespół świadczy usługi w tym zakresie, jeśli potrzebujesz pomocy specjalisty skontaktuj się z nami, z chęcią pomożemy!

📞+48 781 906 020

📨 biuro@ecommercelegal.pl

Zachęcamy także do śledzenia naszych social media,  Facebooku, Instagramie oraz LinkedIn, gdzie na bieżąco informujemy o nadchodzących zmianach.

Najnowsze artykuły

Decyzja TSUE w sprawie fikcyjnych promocji - Co wnosi najnowszy wyrok w sprawie Aldi Süd?

Decyzja TSUE w sprawie fikcyjnych promocji - Co wnosi najnowszy wyrok w sprawie Aldi Süd?

Czytaj całość
26. Targi eHandlu w Warszawie

26. Targi eHandlu w Warszawie

Czytaj całość
Sklep internetowy w Hiszpanii - wymogi prawne

Sklep internetowy w Hiszpanii - wymogi prawne

Czytaj całość
Konferencja o ekspansji zagranicznej - Global Check-in

Konferencja o ekspansji zagranicznej - Global Check-in

Czytaj całość
View More