Nowe przepisy wchodzą w życie już 1 stycznia 2023 roku i wymagają od właścicieli sklepów internetowych postawienia kroku w nieznane. Pośród nowych regulacji najwięcej wątpliwości wydaje się budzić konieczność poinformowania o najniższej cenie z okresu 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. W tym artykule przeanalizujemy przykładowo, jak nowe przepisy mają się do kodów rabatowych oraz programów lojalnościowych.
Na początek – mam sklep internetowy, czy nowe przepisy dotyczą także mnie?
Nowe przepisy o cenie dotyczą wszystk… prawie wszystkich sklepów. Z obecnego brzmienia przepisów i uzasadnienia ustawy wynika, że nie obejmą one hurtowni oraz sklepów sprzedających wyłącznie w modelu B2B podmiotom, które nabywają towary w zw. ze swoją działalnością gospodarczą i jednocześnie zawodową. Co więcej, mówimy tu o sklepach stacjonarnych, jak i internetowych. Jeżeli handlujesz detalicznie lub świadczysz usługi, to koniecznie musisz zapoznać się z nowymi regulacjami. Dodatkowe informacje o najniższej cenie będą musiały zostać zamieszczone nie tylko na stronach produktów, ale także w reklamach.
Czego dokładnie wymagają nowe przepisy?
Zawsze, gdy sklep informuje o obniżeniu ceny towaru lub usługi obok informacji o obniżonej cenie, uwidacznia informację o najniższej
cenie tego towaru lub tej usługi, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.
Przykład: Od 10 grudnia 2022 do 10 stycznia 2023 roku sklep internetowy sprzedaje rower w regularnej cenie 949 zł brutto. Następnie, w dniu 12 stycznia cena roweru zostaje podniesiona do kwoty 999 zł brutto. 13 stycznia 2023 sklep postanawia ogłosić 10% obniżki na rower i umieszcza cenę 899 zł brutto. W tej sytuacji, obok nowej ceny, sklep będzie musiał poinformować o najniższej cenie z okresu 30 dni przed obniżką, tj. 949 zł brutto.
Czy zawsze, gdy organizuję jakąś obniżkę, muszę stosować nowe przepisy?
Zgodnie z treścią przepisów wdrażających Dyrektywę Omnibus, stosujemy je w każdym przypadku informowania o obniżeniu ceny. W teorii więc, jeżeli nie będziemy informować, że w danej sytuacji mamy do czynienia z obniżką, to nowe przepisy nie znajdą zastosowania. Istotne jest jednak to, że wystarczy ogólna informacja np. na stronie głównej sklepu, że w ofercie są produkty w promocyjnych cenach. Ze względu na cel nowych regulacji próbowanie ich uniknięcia może okazać się bardzo ryzykownym rozwiązaniem.
Przykład: Sklep internetowy informuje, że w kategorii „Suplementy” znajdują się produkty w promocji. Nawet jeżeli nie informuje o przecenach w bardziej konkretny sposób, to konieczne będzie informowanie na kartach produktów o najniższej cenie z okresu 30 dni przed obniżką.
Przeceniłem produkt, ale klient może użyć także kodu rabatowego, a dodatkowo może posiadać zniżkę z tytułu uczestnictwa w programie lojalnościowym. Jaką mam określić najniższą cenę z okresu 30 dni przed obniżką?
Takie „combo” może spowodować u właścicieli sklepów internetowych spory ból głowy. Jednoznacznej odpowiedzi na powyższe pytanie nie znajdziemy w przepisach, ale znając treść i założenia dyrektywy możemy spróbować jej udzielić.
Przykład: Sklep wyświetla na swojej stronie kod rabatowy „Zwierzaki” uprawniający do 10% zniżki. Sprzedaje m.in. suchą karmę dla psa w regularnej cenie 50 zł brutto. Sklep dodatkowo obniża cenę karmy o 10%, na 45 zł brutto jednocześnie usuwając kod rabatowy dostępny dla każdego. W tej sytuacji konieczne będzie poinformowanie, że najniższa cena z okresu 30 dni przed obniżką wynosiła
45 zł brutto. Na najniższą cenę nie ma wpływu zniżka z tytułu uczestnictwa w programie lojalnościowym – ma ona charakter indywidualny.
Przykład 2: Sklep wysłał do swoich klientów kod rabatowy „Zwierzaki” uprawniający do 10% zniżki. Sprzedaje m.in. suchą karmę dla psa w regularnej cenie 50 zł brutto. Sklep dodatkowo obniża cenę karmy o 10% na 45 zł brutto i usuwa kod rabatowy dostępny dla klientów (np. na skutek upływu terminu jego ważności). W tej sytuacji będzie musiał poinformować, że najniższa cena z okresu 30 dni przed obniżką wynosiła 50 zł brutto. Do takiego rozwiązania należy się przychylić, ponieważ kod rabatowy nie był dostępny publicznie, tylko miał charakter indywidualny (został wysłany wyłącznie do klientów), podobnie jak uczestnictwo w programie lojalnościowym.
Organizuję promocję wiązaną 2+1. Jak mam poinformować o najniższej cenie produktów z okresu 30 dni przed wprowadzeniem obniżki?
Przyjmuje się, że organizacja takich promocji, jak promocja wiązana 2+1, nie jest obniżką ceny w rozumieniu przepisów i nie aktualizuje obowiązku z nich wynikającego. Jeżeli jednak cena produktów, które wchodzą w skład promocji, zostałaby obniżona, informacja o najniższej cenie powinna zostać zamieszczona.
Oferuję produkt krócej niż 30 dni, jak mam poinformować o najniższej cenie z okresu 30 dni przed obniżką?
W takiej sytuacji konieczne jest poinformowanie o najniższej cenie, która obowiązywała w okresie od dnia rozpoczęcia oferowania tego towaru lub tej usługi do sprzedaży do dnia wprowadzenia obniżki.
Czy naprawdę muszę stosować nowe przepisy? Co mi grozi?
Za jednorazowe niewykonanie nowych obowiązków, wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej nakłada karę pieniężną w wysokości
do 20 000 zł. W przypadku naruszenia przepisów co najmniej trzykrotnie w okresie 12 miesięcy, licząc od dnia, w którym stwierdzono naruszenie tych obowiązków po raz pierwszy, kara ta wynosi do 40 000 zł.
W przypadku uznania działania przedsiębiorcy a praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów, kary pieniężne mogą być znacznie wyższe.
Jeżeli jesteś zainteresowany/a innymi obowiązkami wynikającymi z nowych przepisów, zapoznaj się z naszym artykułem „Sklep gotowy na rok 2023 – co musisz wiedzieć?”.
Informacje zawarte powyżej nie stanowią porady prawnej. Analiza każdej sprawy powinna nastąpić indywidualnie z uwzględnieniem jej specyfiki. W artykule oparto się na najnowszej wiedzy, należy wziąć jednak pod uwagę, że konieczne będzie obserwowanie stanowisk odpowiednich organów. Jeżeli potrzebujesz indywidualnego doradztwa prawnego w powyższym zakresie, skontaktuj się z nami.