Rynek francuski: wymogi prawne dla e-sklepu

Rynek francuski: wymogi prawne dla e-sklepu

Aktualności

Rynek francuski: wymogi prawne dla e-sklepu

przez Marcin Tomczak na Aug 02, 2024

E-commerce na rynku francuskim, podobnie jak w innych krajach Unii Europejskiej, podlega surowym regulacjom prawnym. W głównej mierze mają one na celu ochronę konsumentów, zapewnienie uczciwej konkurencji oraz stworzenie transparentnych warunków działalności dla przedsiębiorców. W niniejszym artykule skupimy się na kluczowych wymogach prawnych dla rynku e-commerce we Francji, ze szczególnym uwzględnieniem regulaminu sklepu internetowego.
Podstawowe wymogi prawne  - regulamin sklepu
Zgodnie z art. 221 §1 francuskiego Kodeksu konsumenckiego sprzedaż internetową definiuje się jako umowę zawartą na odległość między profesjonalistą tj. przedsiębiorcą a konsumentem. Jeszcze przed zawarciem umowy sprzedaży przedsiębiorca musi dostarczyć konsumentom wszelkich informacji dotyczących warunków transakcji. Są one enumeratywnie wskazane  w artykule 221 §5 Kodeksu Konsumenckiego, powinny być w pełni czytelne, łatwe do zrozumienia oraz podane w języku francuskim. Mowa tutaj przede wszystkim o :
  • danych identyfikujących sprzedawcę ( imię i nazwisko dla osób fizycznych, zarejestrowana nazwa handlowa w przypadku spółki), w tym dane kontaktowe (adres pocztowy, e-mail i numer telefonu).
  • informacjach dotyczących charakterystyki oferowanych produktów lub usług, czyli szczegółowego opisu wraz ze zdjęciami i specyfikacjami technicznymi (artykuł  111 §1 Kodeksu Konsumenckiego);
  • cenach produktów podanych w euro, z uwzględnieniem podatku VAT. Cłem objęte są produkty sprzedawane poza Unię Europejską;
  • informacjach o gwarancji i rękojmi
Ponadto, konsument musi być poinformowany o prawie do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni bez podania przyczyny​. Warto uwzględnić także termin dostawy towaru, który rozumiany jest jako maksymalna ilość dni, w trakcie których zamówienie zostanie zrealizowane. W razie braku jego podania, zgodnie z brzmieniem przepisów kodeksu konsumenckiego ( Code de la consommation) przedsiębiorca jest zobowiązany do spełnienia świadczenia wynikającego z umowy sprzedaży w przeciągu 30 dni.
Regulamin sklepu internetowego, określany we Francji np. jako "Conditions Générales de Vente" (CGV) stanowi dokument, w którym powinno się zawrzeć wszelkie powyższe informacje. Jest on niezbędny dla zapewnienia transparentności i uczciwości w transakcjach handlowych, a także na zwiększeniu lojalności wśród konsumentów. To właśnie dzięki regulaminowi klient jest świadomy swoich praw i obowiązków.
Ważne, by był on dostosowany do wymogów m.in. w zakresie reklamacji, które różnią się od polskich przepisów. Jedną z istotniejszych różnic jest przedłużenie okresu odpowiedzialności za niezgodność towaru z umową o 6 miesięcy (łącznie do 30 miesięcy - 2.5 roku) gdy klient skutecznie skorzysta z reklamacji i produkt zostanie naprawiony.
Ochrona danych osobowych
Każdy sprzedawca internetowy musi przestrzegać przepisów Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO), które nakładają na przedsiębiorców obowiązek ochrony danych osobowych swoich klientów.  Sklepy muszą informować użytkowników o tym, jakie dane są zbierane, w jakim celu oraz w jaki sposób są one przetwarzane i chronione. Konsumenci muszą mieć również możliwość dostępu do swoich danych, ich modyfikacji, bądź usunięcia.
Mediacja jako sposób ochrony praw konsumenckich
Francja należy do państw europejskich posiadających jeden z najbardziej rozwiniętych systemów ochrony praw konsumenckich, a to za sprawą funkcjonujących na tamtejszym rynku instytucji mediacji. Rozporządzeniem z dnia 16 listopada 2011 r. do francuskiego porządku prawnego wprowadzono unijną dyrektywę 2008/52/WE, która po raz pierwszy zdefiniowała zjawisko mediacji. Kluczowe znaczenie dla rynku e-commerce miała jednak transpozycja dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/11/UE z dnia 21 maja 2013 r., znanej jako „dyrektywa ADR”, określającej zasady pozasądowego rozstrzygania sporów między profesjonalistami a konsumentami.
Na mocy wprowadzonych przepisów powołano organ CECMC (Komisję ds. Oceny i Kontroli Mediacji Konsumenckiej) oraz zobowiązano przedsiębiorców  do zapewnienia konsumentom dostępu do alternatywnych metod załatwiania sporów ( ADR).Zakres ten jest zatem bardzo szeroki i oznacza, że każdy profesjonalista, który bezpośrednio zawiera umowy z klientami - zarówno w kontekście sklepów stacjonarnych, jak i online - ma obowiązek oferować im możliwość rozwiązania sporów wynikających z umów sprzedaży towarów lub świadczenia usług, z udziałem mediatora.
Podsumowanie
Podsumowując, prowadzenie działalności e-commerce we Francji wymaga nie tylko zrozumienia rynku i oczekiwań konsumentów, ale także ścisłego przestrzegania obowiązujących przepisów prawnych. Dbanie o zgodność z regulacjami obowiązującymi na poziomie krajowym, jak i unijnym jest kluczowe dla budowania zaufania i zapewnienia trwałego sukcesu na konkurencyjnym rynku e-commerce.
Jeśli planujesz ekspansję na rynek francuski i potrzebujesz wsparcia w zakresie sporządzenia odpowiednich dokumentów, w tym regulaminu sklepu, umów się na konsultację telefonicznie lub wypełnij formularz kontaktowy na stronie sklepu -  resztą zajmie się nasz zespół!

📞+48 781 906 020

🌐 https://ecommercelegal.pl/pages/contact

Najnowsze artykuły

Decyzja TSUE w sprawie fikcyjnych promocji - Co wnosi najnowszy wyrok w sprawie Aldi Süd?

Decyzja TSUE w sprawie fikcyjnych promocji - Co wnosi najnowszy wyrok w sprawie Aldi Süd?

Czytaj całość
26. Targi eHandlu w Warszawie

26. Targi eHandlu w Warszawie

Czytaj całość
Sklep internetowy w Hiszpanii - wymogi prawne

Sklep internetowy w Hiszpanii - wymogi prawne

Czytaj całość
Konferencja o ekspansji zagranicznej - Global Check-in

Konferencja o ekspansji zagranicznej - Global Check-in

Czytaj całość
View More